Godzina 09:00
3-dniowe warsztaty PROTOTYPOWANIA DLA NAUCZYCIELI,
czyli jak zaprojektować pomoc dydaktyczną?
24 marca, godz. 15-19.00
Centrum Nauki „SOWA” w Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku
Opis:
DZIEŃ 1 – PIĄTEK- WPROWADZENIE DO PROTOTYPOWANIA I GENEROWANIE POMYSŁÓW
9:00 - 9:30 - Rejestracja uczestników i powitanie.
- Powitanie, przedstawienie programu warsztatów.
9:30 - 10:30 - Wprowadzenie do prototypowania.
- Prezentacja na temat prototypowania: co to jest, po co to robimy?
- Przykłady skutecznych prototypów w edukacji.
10:30 - 10:45 - Przerwa kawowa.
10:45 - 12:00 - Burza mózgów: pomysły na pomoce dydaktyczne.
- Ćwiczenia grupowe na generowanie pomysłów.
- Omówienie i wybór najlepszych pomysłów.
12:00 - 12:30 – poczęstunek
12:30 - 14:30 - Wprowadzenie do narzędzi i materiałów oraz pierwsza praca koncepcyjna.
14:30 - 14:45 - Przerwa kawowa.
14:45 - 16:00 – Wstępna praca nad prototypem pomocy dydaktycznej.
- Omówienie koncepcji zaprojektowanego modelu.
DZIEŃ 2 - SOBOTA- PROJEKTOWANIE I BUDOWANIE PROTOTYPÓW
9:00 - 9:30 - Podsumowanie dnia poprzedniego i plan na dzisiaj.
9:30 - 10:30 - Projektowanie prototypów – praca indywidualna lub w zespołach.
10:30 - 10:45 - Przerwa kawowa.
10:45 - 12:00 - Konstruowanie prototypów.
12:00 - 12:30 – poczęstunek
12:30 - 14:30 - Kontynuacja budowy prototypów.
14:30 - 14:45 - Przerwa kawowa.
14:45 - 16:00 – Prototypy „w działaniu” – pierwsza prezentacja.
DZIEŃ 3 – PONIEDZIAŁEK- FINALIZACJA PROTOTYPÓW I PREZENTACJE
15:00 - 15:30 - Podsumowanie dotychczasowych prac i plan na dzisiaj.
15:30 - 16:30 – Kontynuacja budowy prototypów- dopracowywanie szczegółów i estetyki, testowanie funkcjonalności
16:30 - 16:45 - Przerwa kawowa
16:45 - 17:45 - Kontynuacja budowy prototypów- dopracowywanie szczegółów i estetyki, testowanie funkcjonalności.
17:40 - 18:45 – Prezentacja prototypów.
18:45 - 19:00 - Podsumowanie warsztatów.
- Refleksje i wnioski.
- Omówienie sposobu prezentowania prototypów w Centrum Nauki SOWA (opcjonalnie).
- Przygotowanie eksponatów do transportu.
DZIEŃ 4 (opcjonalne)– Zabytkowa Kopalnia Ignacy – Centrum Nauki SOWA w Rybniku
Prezentacja prototypów w formie eksponatów przed uczniami i nauczycielami – wycieczka edukacyjna dla wybranych klas.
Wręczenie certyfikatów uczestnictwa.
Numer obszaru tematycznego: 2,3,4,5,14,16
Numer ze ZSU: 2.1, 6.2, 6.3,
Priorytet MEN: Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Wymagania wobec szkół:
Uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć i rozwiązywaniu problemów.
Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się.
Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się.
Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie.
Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów.