„Muzykoterapia w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu”
zajęcia poprowadzi Beata Wapińska
Opis:
Celem warsztatów jest zaznajomienie uczestników z 13 zabawami i ćwiczeniami muzykoterapeutycznymi, które niwelują zaburzenia w społecznym komunikowaniu się, społecznych interakcjach oraz powtarzających się schematach w zachowaniu, zainteresowaniach czy aktywnościach. Ćwiczenia przydatne są w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się ale przejawiającymi nieprawidłowości w sferze społecznej.
Ćwiczenia muzykoterapeutyczne oparte są na różnych formach aktywności: śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki relaksacyjnej z elementami wizualizacji, zabawa muzyczna, taniec z rekwizytami, bajka terapeutyczna z wykorzystaniem instrumentów, gestodźwięków i słów dźwiękonaśladowczych, instrumentacja do muzyki klasycznej, relaksacja ze stymulacją dotykową. Tytuły:
Piosenka powitalna, Chmurka, Jaka to minka, Portret muzyczny Słoń, W parku, Dyrygent, Kołysanka, Drabina, Kołderka, Jaś i Małgosia, Lokomotywa, Krakowiaczek.
Szczegółowe cele zabaw i ćwiczeń:
- realizacja naturalnych potrzeb psychoruchowych dziecka;
- regulacja emocji, obniżanie napięć nerwowych;
- wzbudzanie emocjonalnej empatii, budowanie relacji międzyludzkich;
- uwrażliwianie na melodię, rytmizacja ciała;
- rozwijanie umiejętności uczenia się przez doświadczenie;
- uspakajanie, wyciszanie, odprężanie;
- rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji, koordynacji słuchowo – ruchowej;
- pobudzanie wyobrażeń sytuacyjnych i dźwiękowych;
- kształcenie umiejętności wyrażania stanów emocjonalnych;
- uwalnianie odblokowanych emocji;
- tworzenie sytuacji sprzyjających ośmieleniu do prezentacji indywidualnej;
- dostarczanie radości z uporządkowanego ruchu;
- podwyższanie wiedzy, kreatywności, ekspresji muzycznej i samooceny;
- dostarczanie przyjemności, wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa.
Organizacja i warunki uczestnictwa:
· Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne;
· Uczestnik otrzymuje bezpłatnie płytę CD z nagraniami w wersji wokalnej i instrumentalnej oraz broszurę z opisami ćwiczeń i zabaw, tekstami piosenek, i zapisem nutowym utworów;
· Uczestnicy otrzymują stosowne zaświadczenie.