Godzina 14:30
„Razem możemy więcej! Edukacja o alopecji, pomocy zwierzętom i wsparciu uczniów z cukrzycą
- szansa na rozwój innowacyjnych projektów w szkole i przedszkolu.”
Jerzy Maduzia
14:00 - 14:10
Otwarcie seminarium i powitanie uczestników.
· Powitanie prelegentów, uczniów i uczennic, oraz zaproszonych gości,
· Krótkie wprowadzenie do tematyki seminarium.
14:10 - 14:30
Prezentacja 1: Alopecja
Prelegent specjalizujący się w temacie alopecji ( przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia Alopecji).
· Definicja i przyczyny alopecji,
· Jakie są objawy i etapy tego schorzenia,
· Wsparcie psychiczne dla osób zmagających się z alopecją,
· Metody leczenia i pielęgnacji skóry głowy,
· Przykłady inicjatyw społecznych wspierających osoby z alopecją,
· Pakiety edukacyjne dla nauczycieli.
14:30 - 14:50
Prezentacja 2: „Pomóż! Uratuj psiaka.”
Uczennice i uczniowie projektu edukacyjnego, Emilia Szweda, uczennica liceum ogólnokształcącego w Jastrzębiu-Zdroju wraz z rodzeństwem.
· Prezentacja celów i działań projektu,
· Jak można pomóc zwierzętom w potrzebie,
· Pierwsza pomoc dla czworonogów.
· Prezentacja aplikacji wspomagającej udzielanie pierwszej pomocy zwierzętom,
· Działania edukacyjne i plany na przyszłość. Sukcesy w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.
14:50 - 15:10
Prezentacja 3: CukieRada - pomoc uczniom z cukrzycą.
Uczennice projektu edukacyjnego CukieRada, które reprezentują liceum z Wodzisławia Śląskiego.
· Znaczenie cukrzycy typu 1 i 2 u dzieci i młodzieży w przedszkolach i szkołach – omówienie specyfiki obu typów cukrzycy, ze szczególnym uwzględnieniem jej wpływu na młode osoby w placówkach edukacyjnych.
· Ogólne zasady postępowania z osobami chorującymi na cukrzycę typu 1 – jak wspierać osoby z tą chorobą oraz jak reagować w różnych sytuacjach.
· Zasady opieki nad osobami z cukrzycą typu 1 – szczególny nacisk zostanie położony na rozpoznawanie i reagowanie w sytuacjach niedocukrzenia oraz hiperglikemii.
· Zajęcia praktyczne – uczestnicy będą mieli możliwość nauczenia się obsługi glukometru, badania poziomu cukru we krwi oraz zasad stosowania glukagonu w nagłych przypadkach.
· Promocja projektu w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.
15:10 - 15:30
Przerwa kawowa
15:30 - 16:20
Sesja warsztatowa (przy stanowiskach)
Stanowisko 1: Alopecja
Propozycja materiałów informacyjnych dotyczących łysienia plackowatego, dzięki którym w prosty sposób można przeprowadzić zajęcia edukacyjne w przedszkolach i szkołach podstawowych – scenariusze lekcji z ćwiczeniami i materiałami edukacyjnymi oraz prezentacje. Praktyczne ćwiczenia z zakresu rozpoznawania i reagowania na emocje związane z tym schorzeniem.
Stanowisko 2: „Pomóż! Uratuj psiaka.”
Prezentacja działań podejmowanych w projekcie, materiały edukacyjne dotyczące opieki nad zwierzętami. Uczniowie pokażą przykłady działań na rzecz zwierząt, zaprezentują udzielanie pierwszej pomocy. Zaprezentowanie możliwości współpracy i zaangażowania placówek w projekt.
Stanowisko 3: CukieRada
Pokaz materiałów edukacyjnych o cukrzycy. Uczennice z projektu pokażą praktyczne zasady udzielania pomocy osobom z cukrzycą, zaprezentują szkolne akcje edukacyjne i materiały, które są niezbędne do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaprezentowanie możliwości współpracy i zaangażowania placówek w projekt.
16:20 - 16:30
Podsumowanie seminarium i zakończenie
· Podziękowanie prelegentom i uczestnikom za ich zaangażowanie
· Zachęta do dalszej współpracy i wymiany doświadczeń
· Wręczenie certyfikatów lub pamiątek uczestnikom
Numer obszaru tematycznego: 16
Numer ze ZSU: 3.5,
Priorytet MEN: Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Wymagania wobec szkół:
Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają uczniów do podejmowania różnorodnych aktywności.
Uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły lub placówki i społeczności lokalnej.
Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Szkoła lub placówka, w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym