Godzina 14:00
Terapia dziecka z zaburzonym rozwojem z zastosowaniem technik Metody Krakowskiej
Prowadzący: dr hab. prof. Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie Marzena Błasiak-Tytuła, Z-ca Dyrektora Instytutu Filologii Polskiej
Metoda krakowska to neurobiologiczna technika nauczania czytania i pisania, stymulująca wszystkie funkcje poznawcze dziecka. Opracowana przez pedagogów z Krakowa, na czele których stoi prof. dr hab. J. Cieszyńska, wykorzystuje zasady fonetyki oraz związek między głoskami a literami.
Szkolenie „Terapia dziecka z zaburzonym rozwojem z zastosowaniem technik Metody Krakowskiej" koncentruje się na praktycznym wykorzystaniu narzędzi i technik tej metody w pracy z dziećmi, które doświadczają różnorodnych trudności rozwojowych. Metoda Krakowska, oparta na neurobiologii i psychologii poznawczej, wspiera wszechstronny rozwój dziecka, szczególnie w obszarze kompetencji językowych, komunikacyjnych i poznawczych. Szkolenie adresowane jest do terapeutów, pedagogów, logopedów oraz innych specjalistów pracujących z dziećmi z autyzmem, alalią (DLD), afazją ruchową, opóźnionym rozwojem mowy czy dysleksją.
W ramach zajęć uczestnicy poznają techniki i narzędzia terapeutyczne, takie jak strategie wspierające rozwój komunikacji, w tym programowanie języka i poprawnej wymowy, ćwiczenia rozwijające funkcje poznawcze (pamięć, uwagę, percepcję słuchową i wzrokową).
Szkolenie ma charakter praktyczny, obejmuje analizę przypadków dzieci z różnymi trudnościami rozwojowymi oraz ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów takich jak karty pracy, materiały wizualne i gry edukacyjne. Szczególny nacisk położony zostanie na rozwój umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, co jest kluczowe dla jego pełnej integracji w środowisku rówieśniczym. Istotną częścią programu jest także omówienie współpracy z rodziną dziecka, ponieważ zaangażowanie rodziców w proces terapii jest kluczowe dla jej skuteczności. Uczestnicy otrzymają praktyczne wskazówki, jak efektywnie wspierać rodziców w codziennej pracy z dzieckiem w domu.
Szkolenie trwa 4 godziny i łączy wykład z warsztatami praktycznymi, analizą przypadków oraz dyskusjami grupowymi. Po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą wyposażeni w wiedzę i umiejętności umożliwiające samodzielne stosowanie poznanych technik w terapii dzieci, co przyczyni się do ich wszechstronnego rozwoju i poprawy funkcjonowania w codziennym życiu. Szkolenie to stanowi cenną okazję do zdobycia kompetencji, które realnie wpłyną na jakość pracy specjalistów i efektywność terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
Prowadzący: dr hab. prof. Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie Marzena Błasiak-Tytuła, Z-ca Dyrektora Instytutu Filologii Polskiej
Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów
Adiunkt w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, językoznawca, glottodydaktyk, neurologopeda, specjalista wczesnej interwencji terapeutycznej, wiceprzewodnicząca Małopolskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Pracuje z dziećmi z zaburzeniami rozwoju (m.in. z alalią, autyzmem, zespołem Aspergera, afazją, dysleksją). Prowadzi turnusy terapeutyczne z dziećmi polskiego pochodzenia wychowującymi się za granicą. W Polsce prowadzi zajęcia z dziećmi imigrantów. W badaniach naukowych koncentruje się na diagnozie i terapii dzieci dwujęzycznych z zaburzonym rozwojem.
Numer obszaru tematycznego: 9,10
Numer ze ZSU: I 2.2, III 6.2, V 16.1