Godzina 14:00
„TERAPIA RĘKI PLUS”
14.06.2025r. (sobota) godz. 8:30
• nauczycieli,
• psychologów,
• pedagogów, oligofrenopedagogów, tyflopedagogów, surdopedagogów
• logopedów,
prowadzący : dr Jacek Szmalec

Cele szkolenia:
1. Przypomnienie budowy anatomicznej ręki oraz jakie spełnia funkcje (prawidłowo, nieprawidłowo) w kontekście spraw związanych z grafomotoryką.
2. Zwrócenie uwagi na znaczenie innych funkcji organizmu, takich jak: propriocepcja, motoryka mała, duża, postawa, orientacja w przestrzeni, przetwarzanie wzrokowe, praksji dla efektu końcowego, jakim jest pisanie.
3. Zapoznanie z narzędziami diagnostycznymi (polskimi i zagranicznymi), pozwalającymi zlokalizować źródła problemów ucznia z pisaniem.
4. Przedstawienie technik i terapii, programów (polskich i zagranicznych), dotyczących uczniów w normie intelektualnej, minimalizujących problemy z pisaniem, podnoszących jakość i tempo pisania.
5. Przedstawienie technik i terapii, programów (polskich i zagranicznych), dotyczących uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (zespół Down’a, spektrum autyzmu, mózgowe porażenie dziecięce), minimalizujących problemy ucznia z pisaniem, podnoszących jakość i tempo pisania.
6. Zapoznanie z elementami masażu Shantala, dotyczącymi ręki.
Forma szkolenia: Wykład połączony z prezentacją multimedialną, warsztaty, podczas których pokazywane są techniki terapii ręki, dyskusja i odpowiedzi na pytania uczestników.
Program szkolenia (Program szkolenia chroniony prawem autorskim!):
1. Anatomia ręki (mięśnie, przyczep początkowy i końcowy).
2. Prawidłowa i nieprawidłowa praca ręki.
3. ICF w grafomotoryce.
4. Zapoznanie z wykorzystywanymi kwestionariuszami diagnostycznymi dla dzieci a skalegotowości szkolnej:
a) profil grafomotoryczny,
b) autorski kwestionariusz grafomotoryczny - autor Jacek Szmalec,
c) kwestionariusz DASH dla dzieci w wieku 6-9 lat, 11-17 lat,
d) kwestionariusz INSITE,
e) kwestionariusz EOS-2 dla dzieci w wieku 6-9 lat,
f) MFDR.
5. Zapoznanie z wykorzystywanymi testami diagnostycznymi dla dzieci z MPD: AHA.MACS, GMFM.
a) AHA,
b) MACS,
c) GMFM,
d) Mini MACS,
f) DASH, quick DASH,
g) ABILHAND - Kids.
6. Autorskie narzędzia diagnostyczne stosowane w pracy z dzieckiem.
7. Reakcje odruchowe w grafomotoryce.
8. Programy ruchowe poprawiające grafomotorykę:
a) Jimbo
b) INPP a grafomotoryka,
c) omówienie autorskiego programu "Terapia ręki od A do Z" (wydany w formie książkowej przez wydawnictwo „Harmonia”)
9. Podstawowe struktury OUN (ośrodkowy układ nerwowy) zaangażowane w procesy percepcji zmysłowej i integracji sensorycznej w odniesieniu do małej motoryki.
10.Zapoznanie z dysfunkcjami procesów integracji sensorycznej i i ich wpływem na rozwój manualny i grafomotoryczny.
11.Analiza indywidualnego stylu pracy z dzieckiem.
a) przygotowanie miejsca pracy dla dziecka z problemami grafomotorycznymi,
b) przygotowanie miejsca pracy dla dziecka z problemami grafomotorycznymi i niepełnosprawnością złożoną.
12.Zasady wprowadzania umiejętności samoobsługowych w pracy z dzieckiem z
niepełnosprawnością sprzężoną , w tym:
c) Zespół Downa,
d) spektrum autyzmu,
e) zespoły wad wrodzonych,
f) niepełnosprawność intelektualna (głęboka, znaczna, umiarkowana, lekka)
13.Omówienie zasad konstruowania programu terapii.
14.Analiza wybranych pomocy pod kątem oceny ich efektywności w usprawnianiu małej motoryki.
15.Prezentacja wybranych metod i technik wykorzystywanych w terapii ręki (elementymetody: NDT, SI, terapii manualnej, masażu Shantala, masażu klasycznego).
Czas trwania szkolenia- 21 godzin (2 dni)
Prowadzący: Dr Jacek Szmalec -teoretyk i praktyk. Doktor nauk, który obronił pracę pod tytułem: "Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu funkcji motorycznych i kształtowaniu gotowości szkolnej dzieci 5-6-letnich" na UMCS w Lublinie. Absolwent kilku kierunków studiów podyplomowych, w tym z fizjoterapii i związanych z autyzmem. Uczestnik wielu konferencji i szkoleń (Wielka Brytania - Cambridge, Londyn, Bristol, Birmigham, Leeds, Izrael, Francja - Paryż, Węgry - Instytut Petö w Budapeszcie, Holandia i Polska), które wzbogaciły jego wiedzę teoretyczną na temat przyczyn problemów z ręką, w tym problemów grafomotorycznych i sposobów ich rozwiązywania również u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wykładowca na wielu krajowych uczelniach, w tym UMCS w Lublinie, UG w Gdańsku, UKW w Bydgoszczy, KPSW w Bydgoszczy, WSB w Dąbrowie Górniczej. Autor wielu publikacji krajowych i zagranicznych (dorobek pod linkiem). Wiedzę teoretyczną i umiejętności (NDT, SI, AHA, metoda Prechtla, ADOS - 2, ASRS, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, międzynarodowy trener masażu Shantala i inne) wykorzystuje od prawie 20 lat w pracy z dziećmi w SOSW w Szymanowie i od 2007 roku w prowadzonym przez siebie gabinecie terapeutycznym.